Photo Gallery

Multimedia

Πίνακας Περιεχομένων

24/3/14

5.) Η εγκατάσταση του Σιδηροδρομικού Δικτύου μεταξύ Κορίνθου και Ναυπλίου


Παρά όμως τη σκληρή διαμάχη μεταξύ Άργους και Ναυπλίου , καθ’ όλη τη διάρκεια του 1885, συνεχίζονται οι εργασίες για την εγκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου και την ανέγερση των αναγκαίων κτισμάτων στις περιοχές, όπου δεν υπήρχε πρόβλημα από την τελική απόφαση για τη διεύθυνση της γραμμής Φιχτίων - Ναυπλίου. Το κτίριο του Σταθμού του Ναυπλίου, «του μεγαλυτέρου της Πελοποννήσου», προχωρά με γοργούς ρυθμούς.

Επίσης και οι εργασίες της γραμμής από Κόρινθο προς την Αργολίδα. Στα Δερβενάκια υπάρχει αποικία εργατών του σιδηροδρόμου, των περισσοτέρων Ιταλών αλλά και αρκετών Μαυροβουνίων, υπό τη διεύθυνση του Μιλανέζου εργολάβου Pietro Colombo. Μάλιστα η εφημερίδα «Άργος» της 31ης Μαΐου 1885 υπό τον τίτλο «Η Ιταλία εν Δερβενακίοις» αναφέρεται με εκπλήξεως στις εγκαταστάσεις των Ιταλών στα Δερβενάκια, στο Χάνι του Ανέστη, και περιγράφει γλαφυρότατα. το μικρό ξενοδοχείο που διευθύνει ο Ιταλός κ. Μόντη με τη σύζυγό του. «Τι νομίζετε, ότι ηδύνασθε να εύρητε εν τω μικρώ εκείνω ξενοδοχείω;», γράφει. «Την Ιταλίαν, άνευ ουδεμιάς υπερβολής. Όλα ευρωπαϊκά και τέλεια. Καφέν εξαίσιον, καφέν με γάλα της Ελβετίας κάλλιστον, καφέν με σοκολάταν, βούτυρον νωπόν, μαγειρικήν ιταλικήν και τεχνικωτάτην...». 

Είναι αλήθεια ότι η σχετική επάρκεια της αγροτικής μονάδας και η σταφιδική ευφορία επέβαλαν στους εργολάβους του έργου τη χρησιμοποίηση ξένων εργατών, όπως έγινε αργότερα και στην τομή του Ισθμού της Κορίνθου. Ελάχιστοι ντόπιοι δούλεψαν στην κατασκευή του δικτύου. Όμως παρά το μεγάλο αριθμό των ξένων εργατών, μερικοί από τους οποίους, κυρίως Ιταλοί, ήσαν φορείς αναρχικών ιδεών, δε σημειώθηκαν σοβαρά προβλήματα, εκτός κάποιες μικροσυμπλοκές. 'Ισως το μοναδικό τους θύμα να ήταν ο παρόδιος, παρά το Σταθμό των Μυκηνών, αρχαίος πύργος, μέρος των ογκολίθων του οποίου φαίνεται πως χρησίμευσε ως αργό υλικό για το στρώσιμο της γραμμής.


Το φθινόπωρο του 1885 βρίσκει τους ΣΠΑΠ μπροστά σε δυσεπίλυτα
οικονομικά προβλήματα, τα οποία υπονομεύουν την ολοκλήρωση του έργου. Η κυβέρνηση όμως Δηλιγιάννη έρχεται αρωγός και αφενός τους χορηγεί «ως προκαταβολή της χιλιομετρικής αποζημιώσεως του όσον ούπω συντελεσθησομένου κατά το άρθρον 3 της συμβάσεως τμήματος Κορίνθου – Άργους - Ναυπλίου - Μύλων» το ποσόν των 600.000 δραχμών (ΦΕΚ, 36/ 1885) και αφετέρου τους επιτρέπει τη συνομολόγηση δανείου 286.000 στερλινών με τον αγγλικό τραπεζικό οίκο «R. Raphael and Sons» παρέχοντας ως υποθήκη το κατασκευασθέν, το κατασκευαζόμενο και το κατασκευασθησόμενο δίκτυο (Νόμος ΑΣΟΒ'του 1885, ΦΕΚ, 78/1885).